Selasa, 15 April 2014

Mengamit Memori ~ 1

Bila dengar lagu "Teman by Lion ft Zahidah" nie buat aku rasa rindu sangat pada semua kawan-kawan waktu sekolah rendah, sekolah menengah, waktu study dulu.... Kalau boleh imbas semua seperti dalam drama agak-agaknya berapa siri ye nak keluarkan... hehe

Tapi sejujurnya aku rindu dengan kenangan yang terjadi dahulu. Waktu mula-mula masuk sekolah, jumpa kawan-kawan.. Tahun 1 (1994/95), ada orang kena makan penampar dengan aku. Rasanya orang yang kena penampar tu ingat lagi tak pada aku yerr... Sape suruh dia kacau aku kan.. Ambik sekali. Tapi aku nak mintak maaf pada dia, waktu tu aku betul-betul tak sengaja, dia suka kacau aku ngah melukis or mewarna. Geram jugak... Lepas dia kena tampar, dia tak ada menganggu aku lagi. Alhamdulillah.. 

Tahun pertama aku masuk sekolah, nenek sebelah mak meninggal. Rasa rindu kenangan ngan nenek, hanya doa yang tidak putus-putus aku mampu berikan. Atuk belah mak pun aku tak pernah jumpa. Tapi aku pernah tengok gambar atuk. Belah ayah kedua-duanya aku tak pernah jumpa. Tapi buat atuk-atuk n nenek-nenek, ayu tak kan lupa doakan kalian agar ditempatkan bersama orang-orang yang soleh n solehah. :)

Tahun 1, guru kelas aku Cikgu Wardati (Bahasa Melayu). Dia baik, lembut. Baru ni aku ada jumpa dia lagi, waktu ada pilihan raya kat daerah aku. Alhamdulillah, cikgu tu masih sama macam dulu. Sir Firdaus, cikgu bahasa Inggeris aku. Cikgu Wardati nie adalah orang yang mengajar aku membaca. Besar sungguh jasamu guru, terlalu banyak yang telah aku pelajarinya.

Tahun 3 (1997), aku ingat lagi ada cikgu Mate nie nama dia Cikgu Zul kalau tak salah. Dia memang sangat garang, kalau aku lambat jawab sifir pun comfirm pembaris tu dah kena belakang aku.. Hehehe. Tapi lepas pada tu, Mate aku tak pernah dapat B pun.. Baguskan, aku rasa kalau Bahasa Inggeris, BM, PI dan semua subjek cikgunya macam tu, mesti keputusan aku lagi bagus kan. Belajar sebab takutkan cikgu.. Hahahaha.. Tapi aku tetap bersyukur dengan keputusan yang keluar. 

Dulu waktu sekolah rendah aku ada berlakon teater, wahh..macam besar je citer tu kan..Tapi aku lakonkan watak ibu kepada si anak derhaka.. Ayahnya Saiful(elly), kelakar lah. Zaman kanak-kanak bila nak diungkapkan terlalu banyak kenangannya. Yanti, kawan sebelah rumah a.k.a kakak Saiful(indon) tu selalu aku tetap rindu. Dia kawan aku, selalu pergi mengaji, main, balik sekolah semua sama-sama. 

Tapi mereka semua balik Indonesia waktu aku tahun 5 (1999) kalau tak salah. Waktu tu ada operasi besar-besaran warga asing. Jadi keluarga tu ambik keputusan untuk balik menetap di negara mereka. Aku teringin sangat nak pergi melawat mereka kat sana, rindu sangat-sangat pada mereka. Ya Allah, jika diIzinkan aku ingin sekali bertemu mereka di Indonesia sana. Mereka akan tetap dihati ini. 

Tahun bertukar tahun, aku akhirnya tahun 6 (2000). Ambik UPSR tahun nie. Rasa macam tak sabar nak masuk sekolah menengah kan. Kawan sekolah rendah yang aku masih ingat Normah, Ida, Ziera, Shera, Amasilah, Yusniza, Nina, Saiful (elly), Aizam, Jamil, Jeki, Saiful(dah balik Indonesia), Sufian, Rohaimi. Yang nie je aku ingat, tak pasti ada lagi or memang nie je... hihi

Semua cikgu-cikgu sekolah rendah aku nie, terlalu besar jasanya. Mengajar aku membaca, menulis, mengira, solat, dan tentang kehidupan juga. GURU terlalu besar maknanya. Jadi tak salah kalau aku sayangkan mereka lebih dari cikgu sekolah menengah kan. :) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan