Selasa, 3 Jun 2014

Kenapa pilih Akauntan??

Assalamualaikum... Topic hari nie kenapa saya memilih karier sebagai akauntan... 
Mula-mula terasa kenapa topic nie yang saya nak ceritakan, tapi sebab ada orang pernah tanya saya kenapa saya belajar akaun dan bekerja sebagai akaun. So, hari nie saya nak jawab lah. :) 

Satu sebab saya memang suka nombor jika nak dibandingkan dengan membaca. Walaupun saya boleh baca novel dan ingat jalan ceritanya saya tetap susah untuk ingat apa yang saya baca untuk belajar. Tu masa sekolah dulu lah. 

Waktu saya mula ambik diploma, saya rasa membaca lagi senang untuk saya menjawab soalan jika ingin dibandingkan dengan mengira. Sebenarnya akaun tidak susah sebab tu saya pilih ia. Akaun nie, dia dah tetapkan bahawa jika transaksi tu disebelah kanan, ia akan disebalah kanan. Jadi bagi saya ia mudah untuk kita fahami. Waktu study, suka bila LAW. Mesti orang kata giler kan kalau suka subjek tu, susah kena ingat seksyen, prosedur dan macam-macam lagi. Tapi sebenarnya ia tak susah kalau kita betul-betul faham kes yang kita sedang kendalikan. hehehe (cakap macam peguam kan)

Dari sekolah lagi memang itulah syarat dia. Atas sebab-sebab tertentu sahaja ia akan bertukar tempat ke sebelah kiri. Tapi tak banyak masalah jika perkara tersebut berlaku. Sebab tu kenapa saya suka akaun waktu sekolah dulu jika nak dibandingkan dengan sastera.

Bila saya dah mula masuk kerja dalam bidang ini, saya mula belajar untuk buat audit, setiausaha syarikat, akaun & tax. Ini merupakan 4 bidang yang saya boleh ceburi selepas tamat study nanti. Diantara 4 bidang ni, saya kurang suka bahagian Setiausaha Syarikat & Tax. Kalau setiausaha syarikat, saya kena ingat Form dah ia berkaitan dengan SSM semua tu lah. Tax pulak, saya kena ingat banyak pelepasan-pelepasan dan setiap tahun pelepasan itu akan berubah setiap tahun. Sebab tu kenapa saya agak kurang berminat bidang tu sikit lah, tapi kalau dah itu sahaja pilihan saya tetap akan terima... (ayat nak sedapkan hati) hehe

Saya lebih berminat untuk buat akaun & audit. Tapi bagi saya buat akaun adalah satu kerja yang paling senang untuk dijalankan. Kalau akaun tu tiada masalah, audit pun lagi senang untuk dibuat, tapi kalau akaun ada masalah, audit akan susah untuk dibetulkan. Macam tu lah ia berhubung kait. Tapi ada auditor kata, bukan semua audit pandai untuk buat Full-Set akaun. Jadi saya rasa sangat bertuah sebab boleh buat Full-Set akaun. 

Tapi saya tetap rasa ingin tahu buat akaun bagi syarikat kontaktor. Sekarang nie saya hanya mahir buat akaun syarikat koperat, bengkel, perkilangan (manufacturing) tu sahaja. Terasa nak sangat tahu macam mana susun atur fail, sistem & lain lagi. 

Selain pada sebab-sebab diatas ada satu lagi sebab kenapa saya pilih akaun. hehehe Bagi saya dalam sesebuah syarikat akaun adalah isteri kepada bos.. Ia penting. Kalau bos tu pandai buat akaun, mungkin tak macam tu tapi kalau bos tu kurang pandai akaun kita sebagai akaun yang kena aturkan kewangan syarikat tu.. Agar semua teratur. 

Oleh sebab saya rasa sedemikian, saya rasa pilihan saya ni tepat. Sebab saya tak nak suami saya ada isteri lain ditempat kerja. Saya akan jadi isteri a.k.a akaun dia ditempat kerja dia & isteri dirumah.. Cewaahhh... Hehehe.. Bagi saya perniagaan adalah dunia saya, tapi untuk memulakan ia saya ada satu perkataan yang sentiasa dihati saya iaitu TAKUT. 

Perniagaan bukan semudah yang kita selalu lihat, ia memerlukan ketahanan mentah & fizikal. Saya takut sebab saya tak cukup berpengalaman lagi. Jadi buat ketika ini saya hanya akan jadi seorang akauntan sahaja. :) 

Semoga pekerjaan yang saya lakukan ini akan mendapat keberkatan dari Allah.. Amin.. Memudahkan kerja orang lain..Membantu setakat yang saya mampu, walaupun ia tidak dibalas dengan mata wang, inshaALLAH saya akan ikhlas sebab saya suka kerja yang saya lakukan. 

Jika suami saya ada perniagaan sendiri, saya rasa sangat bersyukur sebab dapat membantu, memudahkan urusan beliau. Dia tidak perlu pening-pening untuk mencari akaun lagi. Bukan setakat itu sahaja, saya juga mahir dalam tugas seorang PA & Admin. Jadi saya rasa pengalaman saya tu dah cukup untuk membantu beliau.. :) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan